Premiera filmu braci Quay o Norwidzie

9 kwietnia 2021, 10:11

Instytut Książki zaprasza na krótkometrażowy film o Cyprianie Norwidzie pt. "Vade-mecum". Wyreżyserowali go Stephen i Timothy Quayowie, wybitni twórcy animacji filmowej. Premiera będzie miała miejsce w poniedziałek (12 kwietnia) o godz. 19 na Facebooku i YouTube'ie Instytutu Książki. Film będzie prezentowany z napisami w języku polskim. Po pokazie odbędzie się dyskusja z udziałem filmoznawcy dr. Łukasza Jasiny i literaturoznawcy dr. hab. Karola Samsela.



Cambridge University i grupa muzeów kupiły dokumenty i przedmioty osobiste Stephena Hawkinga

1 czerwca 2021, 07:42

Cambridge University i grupa brytyjskich muzeów kupili dokumenty oraz przedmioty osobiste Stephena Hawkinga, zmarłego przed trzema laty jednego z największych uczonych XX i XXI wieku. Umowa pomiędzy Uniwersytetem, Science Museum Group oraz brytyjskim rządem przewiduje, że cała zawartość biura i archiwum uczonego mają być zachowane dla przyszłych pokoleń.


Hawking miał rację co do czarnych dziur. Po 50 latach eksperymentalnie potwierdzono jego twierdzenie

5 lipca 2021, 04:08

W 1971 roku Stephen Hawking stwierdził, że powierzchnia horyzontu zdarzeń czarnej dziury nie może się skurczyć. Teraz, niemal 50 lat po sformułowaniu tego prawa, fizycy z MIT i innych uczelni potwierdzili, że Hawking miał rację.


Debiutantka poskarżyła się na Twitterze. Wsparli ją pisarze światowej sławy

13 grudnia 2022, 06:12

Bibliotekarka Chelsea Banning przez ponad 15 lat pracowała nad swoją debiutancką książką „Of Crowns and Legends”. Na początku grudnia w księgarni w Ohio odbyło się spotkanie, na którym początkująca autorka miała podpisywać swoje dzieło. Niestety, mimo że uczestnictwo w wydarzeniu zadeklarowało 37 osób, w rzeczywistości pojawiły się tylko dwie. Chelsea wyraziła swoje rozczarowanie na Twitterze. Na jej post zareagowali najsłynniejsi pisarze, w tym Stephen King, Jodi Lynn Picoult czy Margaret Atwood. Jak można się domyślić, ich wsparcie bardzo wspomogło promocję książki...


Mistrz zrezygnował z udziału w konkursie gier komputerowych

6 lipca 2006, 12:09

Ubiegłoroczny mistrz świata w rozgrywkach Pro Evolution Soccer 4 zrezygnował z obrony tytułu po tym, jak miał zmierzyć się z zawodnikiem z Izraela.


GeForce 8800GTX lepszy niż dwa układy ATI

6 listopada 2006, 11:36

Redaktorzy serwisu The Inquirer przeprowadzili testy karty GeForce 8800GTX i porównali jej wydajność z dwoma kartami ATI X1950 XTX pracującymi w trybie CrossFire. Okazuje się, że w wykorzystującej biblioteki OpenGL grze Quake 4 procesor Nvidii jest szybszy od dwóch układów ATI!


PS3 to "totalna porażka"

17 stycznia 2007, 12:23

Gabe Newell, szef firmy Valve Software, twórcy gier Half Life i Counter Strike, stwierdził, że konsola PlayStation 3 to "totalna porażka”. Jego zdaniem walkę na rynku konsoli najnowszej generacji wygra... Nintendo Wii.


Optimus w pełnej krasie© Art Lebedev

Klawiatury za 1500 USD wyprzedane

22 maja 2007, 18:39

Art Lebedev Studio otrzymało zamówienia na pierwsze 200 długo oczekiwanych klawiatur Optimus Maximus. Pomimo niezwykle wysokiej ceny – za jedno urządzenie trzeba zapłacić 1564 dolary – zaoferowane 200 klawiatur zamówiono w ciągu 12 godzin. Trafią one do klientów w grudniu.


Pocisk opuszczający działo szynowe. zdjęcie: U.S. Navy

Lepsze niż w Quake'u

7 lutego 2008, 01:08

Działko szynowe (ang. railgun) to broń świetnie znana fanom gier komputerowych, przede wszystkim Quake'a. Mimo, że zajmuje ono poczesne miejsce w wirtualnych arsenałach, zasada jego działania ma solidne podstawy naukowe. Co więcej, od wielu lat w kilku państwach finansuje się badania nad rzeczywistymi, niezwykle groźnymi wersjami tego rodzaju uzbrojenia. Przed kilkoma dniami w ośrodku Naval Surface Warfare Center (Dahlgren, stan Virginia) zostały przeprowadzone próby z najpotężniejszym znanym działem szynowym. Amerykański prototyp nadał pociskowi o masie 3,5 kilograma siedmiokrotną prędkość dźwięku i energię 10,6 megadżula.


Unreal Tournament

Przemoc a reklama w grach

2 września 2009, 14:58

Grupa europejskich i amerykańskich specjalistów odkryła niezgodną z intuicją zależność pomiędzy reklamą a przemocą w grze. Okazało się, że reklama w grze pełnej przemocy jest lepiej zapamiętywana, niż w grze, gdzie przemocy nie ma.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy